„În momentul de față nu mai avem un contract colectiv de muncă. Începând cu data de 30 mai, patronatul a refuzat, după aproximativ 80 de zile de negocieri să mai continuăm aceste negocieri. Reprezentanții sindicali din toată țara nu au mai avut posibilitatea să stea aici (la București, n.r.) și au trebuit să plece acasă și în aceste condiții nu mai e nicio șansă, nu mai există nicio cale de dialog, refuzând practic negocierile. Singura soluție pe care o avem este aceasta, să declanșăm această grevă de avertisment, conform legii. Am ales acest lucru, deși legea mă obligă să o anunțăm cu 48 de ore înainte, noi am făcut acest anunț cu o săptămâna înainte, în speranța că organele competente ale statului vor interveni și vor găsi o cale să nu ajungem la acea grevă de avertisment”, a spus Tudorache.
Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) are în prezent 1.530 angajați. Între 2.500 – 3.000 de aeronave tranzitează, în fiecare zi, teritoriul României.
„Greva la noi presupune că mergem la lucru, suntem obligați să asigurăm o treime din traficul aerian. Pe de altă parte, asigurăm toate zborurile umane, de căutare și salvare, zborurile cu președinți, monarhi, poliția aeriană. Am anunțat atât Ministerul Transporturilor, Consiliul de Administrație, prim- ministrul, președintele, Autoritatea Aeronautică Civilă Română și inclusiv forurile internaționale. Am trimis acum două-trei zile o scrisoare și am cerut și sprijinul prim-ministrului interimar, Gabriel Oprea. Din păcate, până acum nu am primit nicio veste, nicio chemare la dialog”, a spus Tudorache.
Sindicaliștii au 14 revendicări pe care le solicită în noul contract colectiv de muncă. Între acestea, ei cer pensionarea la 55 de ani și introducerea unui articol prin care, după această vârstă, un controlor de trafic să aibă posibilitatea să fie trecut pe un alt post în ROMATSA pe măsura pregătirii lui, în speță la o direcție operațională sau de siguranță.
Pe de altă parte, directorul general al ROMATSA, Ion-Aurel Stanciu, a spus, joi, că se înceracă evitarea declanșării unei greve de avertisment.
„În data de 26 iunie a fost ultima zi de negociere în vederea încheierii contractului colectiv de muncă, conform Protocolului de negociere, agreat de comun acord. Conducerea ROMATSA a comunicat încă de la tratative intenția fermă de a încheia contract colectiv de muncă pe perioada 2015-2016, în beneficiul întreprinderii și al tuturor angajaților. Tot atunci conducerea executivă a ROMATSA a anunțat în mod expres că renunță la toate propunerile avansate pe perioada negocierilor și își exprimă intenția de a accepta toate revendicările sindicale care au format obiectul conflictului colectiv de muncă și care au fost discutate în cadrul procedurii de conciliere în prezența reprezentanților Inspectorarului Teritorial de Muncă, cu precizarea că este de acord cu încheierea contractului colectiv de muncă 2015-2016, în forma propusă de Sindicatul ATSR, cu condiția legală de a fi adus la zi cu realitatea existentă la data negocierii, semnării și intrării în vigoare a hotărârilor Consiliului de Administrație al ROMATSA”, a declarat Stanciu.
Totodată, a adăugat directorul administrației, conducerea executivă a ROMATSA și comisia de negociere a patronatului au făcut un apel, joi, la adresa conducerii Ministerului Transporturilor pentru ca luni, la ora 10.00, să aibă loc o întâlnire între patronat și sindicaliștii controlorilor de trafic aerian, astfel încât să fie găsită o soluție pentru a evita greva de avertisment.